Het verhaal van Jeroen, kok bij Careander

“Als de bewoners lekker gegeten hebben, dan heb ik mijn doel behaald”, vertelt Jeroen Mensonides. De 47-jarige kok werkte al langere tijd in de horeca en werkt sinds maart bij woonlocaties ’t Schild en Rotonde in Harderwijk. Ondanks dat Jeroen in coronatijd kwam werken bij Careander, heeft hij toch al een mooie band opgebouwd met de bewoners.

Gezond eten

Jeroen zorgt er niet alleen voor dat de bewoners lekker eten, maar ook dat ze gezond eten. “In coronatijd bewegen de mensen natuurlijk minder dan normaal, daar houd ik rekening mee. Ik gebruik sowieso altijd al zoveel mogelijk verse groentes, en nu verwerk ik bijvoorbeeld nog minder koolhydraten in mijn gerechten.”

Het liefst zou Jeroen samen met de bewoners koken, want ook dat zorgt ervoor dat ze gezonder eten. “Als ik de bewoners betrek bij het koken, leren ze nieuwe groentes kennen. Dat is heel belangrijk. Veel mensen willen iets niet eten als ze het niet kennen.” Samen koken kan door de coronacrisis natuurlijk niet, maar toch lukt het Jeroen om de bewoners nieuwe dingen te leren. “Laatst had ik een Bobotie gemaakt, niemand wist wat het was. En als de bewoners dan achteraf vragen wanneer we het weer eten, dat vind ik geweldig.”

“Als de bewoners achteraf vragen wanneer we het weer eten, dat vind ik geweldig”

Wie jarig is, mag kiezen

Als een bewoner jarig is, dan mag hij of zij kiezen wat ze die dag gaan eten. Jeroen gaat dan in gesprek met de bewoner en de persoonlijk begeleider. De jarige vertelt wat hij of zij ’t liefste wil eten en dan wordt er samen gekeken naar de mogelijkheden. Het moet natuurlijk wel passen bij de wensen en diëten van de andere bewoners. “Zo wilde een bewoner graag gamba’s eten, maar dat is niet zo populair onder de andere bewoners. We hebben overlegd en kozen voor een vis trio, dat vond iedereen super lekker.”

Creatief koken

Rekening houden met al deze wensen en diëten is nog best een uitdaging, maar dat maakt het juist ook leuk, vertelt Jeroen. “Iedereen mag drie dingen noteren die ze echt niet lusten. En daarbuiten ben ik ook wel flexibel; als iemand echt ergens geen zin in heeft, kijk ik naar de mogelijkheden. We gaan ze niet dwingen om iets te eten.”

Jeroen moet dus heel creatief te werk gaan in het bereiden van de maaltijden. “Lasagne zonder prei, ui, wortel en melk, dat is best een uitdaging. Dan denk ik goed na in welke volgorde ik kook. Dan maak ik bijvoorbeeld eerst de basissaus, en nadat ik een beetje apart heb gehouden voeg ik pas de ui en de prei toe. Zo maak ik constant afleidingen vanuit de basis, een hele leuke uitdaging.”

“Lasagne zonder prei, ui, wortel en melk, dat is best een uitdaging”

 Waardering van bewoners

Ondanks de coronamaatregelen heeft Jeroen wel contact met de bewoners en bouwt hij toch een band met ze op. “Ze komen weleens kijken, dan staan ze in de deuropening en dan willen ze natuurlijk weten wat we vanavond eten.” Het mooiste aan zijn werk vindt Jeroen de waardering die hij ervoor krijgt. “Dan bellen ze naar beneden om te zeggen dat ze lekker gegeten hebben. Dan prijzen ze me de hemel in! Ja, dat doet wel wat met me. Die waardering zorgt ervoor dat ik elke dag met plezier naar mijn werk ga.”

“De waardering van bewoners zorgt ervoor dat ik elke dag met plezier naar mijn werk ga”

Van kok naar persoonlijk begeleider

Jeroen vindt het contact met de bewoners zo leuk, dat hij bezig is met een opleiding voor persoonlijk begeleider. Hij is dankbaar dat hij bij Careander de kans heeft gekregen om zich om te scholen. “Bij Careander voelde het als thuiskomen. Iedereen is zo betrokken en meelevend. Dat was echt een cultuurshock, vanuit de horeca waar ik vandaan kom.”

5 tips van Jeroen voor gezonde voeding
Tot slot heeft Jeroen nog een aantal tips om gezond te blijven eten. Want juist in coronatijd is dat voor iedereen erg belangrijk.

  1. Let op de hoeveelheid koolhydraten
    Eet niet teveel pasta, maar wissel ook af met bijvoorbeeld aardappelen. Wist je trouwens dat in zoete aardappelen minder koolhydraten zitten dan in gewone aardappelen?
  2. Meet je tussendoortjes af
    Pak bijvoorbeeld een uitdeelzakje chips, of vul een bakje met chips, maar zet niet de hele zak op tafel. Dat zorgt ervoor dat je niet per ongeluk de hele zak leeg eet.
  3. Eet op vaste tijden een stuk fruit
    Regelmaat zorgt ervoor dat je niet onnodig gaat snoepen, daarbij zijn vitamines natuurlijk heel belangrijk. Heb je vaak trek? Probeer bijvoorbeeld zilvervliesrijst in plaats van witte rijst, dat zorgt ervoor dat je langer een vol gevoel hebt.
  4. Let op het gebruik van zout
    Jeroen gebruikt bijvoorbeeld zo min mogelijk kruidenmixen met zout. Te veel zout is niet goed voor je nieren en je bloeddruk.
  5. Geniet van iets ongezonds, maar zorg voor balans
    Volgens Jeroen kun je prima eens snacken, maar zorg voor afwisseling. Balans is het allerbelangrijkst.