“Dit werk brengt mij mentale rust.”

Harry (60) werkt als Customer Journey Expert voor de ING. Toen hij eind vorig jaar vanwege de coronacrisis tegen fysieke en mentale problemen aanliep, kreeg hij de kans om aan zijn herstel te werken en om daarbij een dag vrijwilligerswerk te doen. Hij vond veel meer dan dat in restaurant ‘Bij Lot’ in Amersfoort. Bij dit restaurant werken doordeweeks 12 mensen met een verstandelijke beperking onder begeleiding van Careander.

Harry is een ‘mensenmens’. In de lockdown miste hij het contact met collega’s en klanten enorm. Harry: “Ik sliep slecht en was heel erg moe. Toen ik tegen een burnout aan zat, was dat voor mij het signaal om op de rem te trappen.” Met zijn manager besprak hij de mogelijkheden om weer te kunnen functioneren op zijn werk. Hij wilde weer plezier in zijn werk. “Ik zat hele dagen alleen op een zolderkamer. Ik kreeg de ruimte om naar kantoor te komen zodat ik weer onder de mensen was, maar je moet maar net een band hebben met de mensen die er op dat moment zijn.”

Vrijwilligerswerk onder werktijd

Een collega wees hem op de regeling van de ING waarbij werknemers van 60 jaar en ouder de mogelijkheid krijgen om onder werktijd vrijwilligerswerk te doen in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Harry: “Klantvriendelijkheid en hospitality zit in mijn DNA en ik had al eens overwogen om de overstap te maken naar hotelwezen. Ik kom uit Amersfoort en daar is een vacaturebank (indebuurt033) met vacatures van bedrijven en instellingen die vrijwilligers zochten. Ik kwam een vacature voor een gastvrouw tegen van Careander en die intrigeerde me. Ik heb gevraagd of die gastvrouw ook een man mocht zijn en toen mocht ik op gesprek komen.”

Openstaan voor contact

Half december 2020 was het kennismakingsgesprek waarna Harry een dag kon proefdraaien in het restaurant. ”Het was helemaal niet zo dat ik op zoek was naar vrijwilligerswerk met mensen met een beperking, het ging mij erom iets te doen met klantvriendelijkheid. De medewerkers van ‘Bij Lot’ zijn niet de mensen waar ik dagelijks mee in aanraking kom, maar ik stond wel open voor contact. Het mooie vind ik dat iedereen een eigen karakter heeft. Ik heb gevraagd hoe ik hen het beste kan begeleiden. Andrea is een heel vrolijk type, zij leidde mij meteen rond. Kasper had wat meer tijd nodig om het ijs te laten breken. In de lockdown was het restaurant alleen geopend voor afhaalmaaltijden en dat gaf mij de kans om te wennen aan het werk en aan de mensen.”

Mooie les

Harry herkent een stukje van zichzelf in de medewerkers. ”Ik zeg niet dat ik autisme heb, maar mijn zoon heeft wel het Syndroom van Asperger. Ik herken veel van mijn zoon in mijzelf en ik zie dit gedrag ook terug bij de medewerkers. Hierdoor begrijp ik beter hoe ze in elkaar zitten. Het fijne aan het werken hier is dat de medewerkers allemaal open en eerlijk zijn. Je krijgt meteen kritiek als ze het ergens niet mee eens zijn en ze zullen nooit een politiek antwoord geven. Ze houden mij een spiegel voor, omdat ik redelijk perfectionistisch kan zijn van mezelf. Ik leer van hen dat ik misschien iets perfect kan willen hebben, maar dat iets ook met een tandje minder mag. Hierna volgt voor mij acceptatie van de situatie en dat is een mooie les die ik hieruit krijg.”

Stappenplan

Harry vertelt dat zijn dag start met schoonmaken. “Daarna bereid ik, samen met Kasper, de producten voor die op de broodjes moeten.” Iedere dag leert Harry wat bij. ”De eigenaar van ‘Bij Lot’ heeft mij geleerd hoe ik de verschillende soorten koffie  kan zetten. Zelf heb ik daarna nog een workshop gevolgd om te leren hoe je een figuurtje kunt maken in een cappuccino. Ik sta er open voor om nieuwe dingen te leren.”  Hij heeft veel van zijn eigen kennis kunnen toepassen bij ‘Bij Lot’. “Tijdens de lockdown werden negen verschillende broodjes gemaakt. Kasper wilde graag in de keuken werken, maar had geen begeleiding. Ik ben hem toen gaan helpen door eerst zelf te leren hoe de broodjes eruit moesten komen te zien. Die kennis kon ik daarna aan Kasper overbrengen, zodat hij daarna zelfstandig broodjes kon maken. Medewerkers zijn er bij gebaat dat alles steeds op dezelfde manier gaat. Daarom is er een stappenplan gemaakt van het klaarmaken van de broodjes met behulp van foto’s.

Voldoening

Na een dag hard werken voelt Harry dat zeker in zijn lijf, maar het geeft hem veel voldoening. “Dit vrijwilligerswerk brengt mij geen fysieke rust, maar vooral mentale rust. Ik kan mijn hoofd leegmaken.”  Hij is dan ook heel blij dat ‘Bij Lot’ op zijn pad is gekomen. “Ze zeggen weleens ‘toeval bestaat niet’. Als ik vorig jaar niet op de rem had getrapt en had geluisterd naar mijn lijf, dan was ‘Bij Lot’ niet op mijn pad gekomen. Voor mij is het een win-win situatie. Ik krijg de gelegenheid om gastvrijheid direct in de praktijk te brengen en ik kan mijn passie uitvoeren in het overdragen van kennis en ervaring. Ik ben minder gaan werken en de mix voelt zo goed. De weken vliegen om en het lijkt wel een soort pre-pensioen. Als ik dit de laatste paar jaar van mijn werkende leven zo mag volhouden, dan wil ik graag weten waar ik mag tekenen.”