Jurrian de Brouwer: Zit in de cliëntenraad van woonlocatie De Rotonde en is lid van de Centrale cliëntenraad; deelraad cliënten.

Eline Eilander: Zit in de Centrale Cliënten Raad; Deelraad cliënten.

Jurrian en Eline vinden het belangrijk dat de stem van de cliënt gehoord wordt.

“Wij vinden het belangrijk dat cliënten mogen meedenken over zaken die belangrijk voor ons allemaal zijn. Wij vertegenwoordigen de cliënten van onze locaties, maar mogen ook meepraten en meedenken over organisatorische ontwikkelingen die spelen bij Careander. In een aantal gevallen geven we advies of mogen we mee beslissen.

Dit jaar zijn we maar één keer live bij elkaar geweest. Het was heel fijn om iedereen weer eens te zien en te spreken. Het online vergaderen is best lastig. Niet ieder is even handig in online vergaderen. Daar worden we gelukkig goed bij geholpen. We krijgen voldoende ruimte om te laten weten wat we vinden.”

Corona was nog vaak nog onderwerp van gesprek. Maar er is zeker meer besproken.

“We hebben dit jaar over verschillende onderwerpen gesproken. Corona was nog vaak een onderwerp van gesprek.

We hebben in 2021 gevolgd hoe er gewerkt werd aan de strategische koers. Er is een praatplaat gemaakt om het voor cliënten begrijpelijk te maken wat er allemaal in de strategische koers staat. We hebben tips mee kunnen geven, om het nog beter te maken. Daar wordt dan echt naar geluisterd en iets mee gedaan.

De wet zorg en dwang, de overgang van Plancare naar ONS, de begroting en duurzaamheid hebben ook op de agenda gestaan.

Het veranderen van provider voor telefonie en televisie voor de bewoners was iets waar we te laat bij betrokken werden. Wij hebben toen aangegeven dat we ons niet gehoord voelden. We hadden graag advies gegeven, maar dat kon niet meer. Er is uitleg gegeven waardoor dit mis heeft kunnen gaan.”

Meegewerkt aan de externe visitatie

“Afgelopen jaar hebben we voor de visitatie tips en tops mogen meegeven over de kwaliteit van zorg. Dat was leuk om te doen. Er is een filmpje van gemaakt. De tops waren dat we heel tevreden waren over de begeleiding en de plek waar we wonen. De jobcoaches zijn top! De tips gingen vooral over de communicatie naar cliënten. We zijn niet altijd op de hoogte. We zijn daarin afhankelijk van de begeleiders. Er zou een app of intranet speciaal voor ons moeten zijn om ons te informeren. Jurrian vindt het ook belangrijk dat er meer mannelijke begeleiders komen werken.”

Kansen voor het ontdekken van je talenten

“Jurrian:  ik vind het nog steeds jammer dat Prokkelen is gestopt. Het hoeft niet persé Prokkelen te zijn. Er mag ook een andere manier zijn waarop cliënten hun talenten ontdekken. Helaas heb ik nog geen alternatief voor Prokkelen gezien. Corona maakt het natuurlijk ook niet makkelijk. Misschien komt er nog aandacht voor.”