Henny en Mello zijn vrijwilligers bij Careander, iets wat zij met veel plezier doen.

Henny en Mello zijn beiden vrijwilliger bij Careander. Henny is maatje van verschillende cliënten. Ze wandelt met hen, kookt of drinkt samen iets op een terrasje. Gewoon activiteiten waarvan ze samen genieten. Ze spreken de dingen die ze ondernemen echt samen af. Het belangrijkste aspect van het contact als maatje is wel interesse en aandacht: echt luisteren, onthouden en geïnteresseerd terugvragen naar dingen die verteld zijn. Zoals één van de cliënten waar Henny regelmatig mee op stap gaat aangaf: “Jij luistert écht!” 

Hennie en Mello zijn getrouwd, vader en moeder van volwassen kinderen en inmiddels met veel plezier opa en oma van een mooi stel kleinkinderen. Sinds een paar jaar zijn ze met pensioen, waardoor er tijd en ruimte kwam voor vrijwilligerswerk. 

Kerstpakket

Mello is vrijwilliger van de Brederostaete. “Als er problemen zijn met een computer, telefoon of televisie word ik gebeld of ik kan helpen. Ook als er iemand ergens naar toe gebracht of opgehaald moet worden kan ik gebeld worden.” Lachend: “Ik ben ooit naar binnen gelokt met een kerstpakket, maar ben met veel plezier blijven hangen!” Zelf ervaren Henny en Mello ook echt dat ze gezien en gewaardeerd worden bij Careander: “We ervaren een echte interesse in de persoon die daar loopt. Vragen of ze je kunnen helpen, of ze iets voor je kunnen betekenen.” Mello merkt ook die waardering. Dat de begeleiding blij is dat ze er voor de cliënten zijn. 

Visie

Henny en Mello zien dit gerelateerd aan de visie van Careander dat ieder mens geliefd en waardevol is: “Naar ons toe en ook naar de cliënten toe. Niet alleen in het gedrag van de medewerkers, maar ook in de manier waarop waardering vanuit de organisatie gecommuniceerd wordt. Het is duidelijk dat men blij is met ons en dat we niet gezien worden als voordelige aanvulling voor het werk dat gedaan moet worden.” Dit is erg wezenlijk voor hen en het typeert hun werk als vrijwilliger.

Ik ben ik

Sommige dingen die mensen zeggen zijn typerend. Voor Henny is dat: “Ik ben ik. Ik doe me niet anders voor dan ik ben.” Daar hoort geloof voor haar onlosmakelijk bij. Maar dat betekent ook dat ze anderen wil accepteren zoals ze zijn. In alle dingen probeert ze open te zijn. Haar huis en hart stelt ze open voor de mensen die ze tegenkomt. Wie ze ook zijn en wat ze ook doen. Mello sluit daarbij aan: “Niemand is meer dan de ander.” Mello heeft in zijn werk altijd een ondersteunende rol gehad. Hij houdt er zichtbaar van om anderen te helpen en te ondersteunen.

Kerst

Mello: “Sinds ik vrijwilliger ben bij de Brederostaete, heb ik twee keer tijdens de kerstviering een verhaal mogen vertellen.” Hij vond dat erg bijzonder om te doen. Met het vertellen van het verhaal wil hij niet alleen maar een mooi verhaal vertellen, maar vooral ook duidelijk maken dat het persoonlijk iets voor mensen kan betekenen. Corona heeft het wel anders gemaakt. Het eerste jaar mocht hij het verhaal in een vol eetcafé vertellen, maar het afgelopen jaar werd het opgenomen en in kleine groepjes vertoond. Allebei de keren vond Mello dat bijzonder: “Best spannend, maar mooi.”

Contact

Henny wil graag dat tijdens het contact met cliënten duidelijk wordt dat er aandacht is. Ze probeert te laten merken dat ze oprecht geïnteresseerd is. Het helpt al als je onthoudt wat iemand gezegd heeft en gericht terugvraagt naar iets dat eerder gezegd is. Dat vinden mensen fijn. Henny: “Wij vinden het fijn om vrijwilliger te zijn bij Careander, juist omdat dit zo wezenlijk hoort bij deze organisatie.” Met hun openheid en betrokkenheid laten Mello en Henny zien wat het is om bij Careander te horen. Zonder pretentie delen ze van hun aandacht, hun tijd en hun energie om samen met cliënten, medewerkers en andere vrijwilligers de wereld een stukje mooier te maken.