Voor het invullen van vacatures kan goed werkgeverschap een verschil maken. Careander heeft onder andere ingezet op “binden en boeien”.

Dit is gedaan door twee nieuwe functies in te zetten: een Corporate Recruiter en een Communicatiemedewerker Online Media.

Arbeidsmarktcommunicatie en sociale media

Elise Duinkerken – Happel is Corporate Recruiter en vertelt over haar functie. “Als eerste Corporate Recruiter binnen Careander mag ik mij bezighouden met verschillende overstijgende thema’s. Denk hierbij aan het vernieuwen van het wervingsproces, het schrijven en uitzetten van vacatures, de naamsbekendheid van Careander vergroten, de interne mobiliteit van medewerkers bevorderen en het  onboardingsproces (instroomproces) optimaliseren. Kortom, er is voldoende te doen!” Hanne van den Born is communicatiemedewerker Online Media en is verantwoordelijk voor de sociale mediakanalen van Careander.

Beide functies vullen elkaar goed aan. “We werken steeds meer samen en dat geeft nu al duidelijk resultaat”, vertelt Elise. “Hanne plaatst verhalen op de sociale mediakanalen en ik haak daarop in met wervende vacatureteksten.” De cijfers van Careander op sociale media stijgen en daarmee stijgt ook de naamsbekendheid van Careander. “De mooie verhalen die gedeeld worden over het werken en wonen bij Careander helpen bij de externe profilering”, vertelt Hanne. “Dat houdt in dat steeds meer mensen een beter beeld krijgen van wie Careander is, wat we doen en waar we voor staan.”

Landelijke trend op de arbeidsmarkt

De zorg heeft landelijk een uitstroom door medewerkers die de komende jaren met pensioen gaan. Daarnaast hebben we te maken met een dubbele vergrijzing. De groep ouderen wordt groter dan ooit en de gemiddelde leeftijd stijgt. Met de verwachte krapte op de arbeidsmarkt is het extra belangrijk om hier met de juiste communicatie op in te spelen.

Behouden van medewerkers

Binnen het onboarding /instroomproces probeert Careander nieuwe medewerkers zo vroeg mogelijk te boeien door middel van de sociale mediakanalen. Het onboarden begint dus al voor iemand daadwerkelijk “aan boord” is van Careander. Elise: “Daarna gaan we het proces zo proberen te stroomlijnen dat iedereen met de juiste kennis en informatie aan het werk gaat. Het doel van het onboarding-proces is dat nieuwe medewerkers zich onderdeel gaan voelen van de organisatie. En als we medewerkers weten te boeien, binden we ze wellicht ook voor langere tijd!”

U kunt helpen bij de toekomst van Careander

Van alle nieuwe medewerkers komt 80% uit het eigen netwerk. De beste reclame is nog altijd mond-tot-mondreclame. Het gebruik van sociale media is een vorm van mond-tot-mondreclame. De cijfers van het gebruik van LinkedIn, Facebook en Instagram van Careander stijgen, maar we kunnen alle hulp goed gebruiken. Om meer mensen kennis te laten maken met Careander en een betere zichtbaarheid in de regio te creëren is interactie nodig.

Hoe kunt u helpen?

  • Volg Careander op LinkedInFacebook en/of Instagram.
  • Like, deel en reageer. Hoe meer interactie op een bericht, hoe meer bereik.
  • Ziet u een vacature voor iemand uit uw netwerk? Tag die persoon door middel van het @ met de naam van de persoon die u in gedachten heeft.
  • Wilt u het verhaal of de vacature delen? Dan vragen we u om er zelf een kort stukje bij te typen. Deel vooral wat u zo aansprak, en vergeet niet om het bericht openbaar te delen.
  • Heeft u vragen over hoe u kunt helpen op sociale mediakanalen? Stel ze dan vooral via onze sociale mediakanalen.

Elise: “Het delen van berichten helpt Careander om de te verwachten tekorten op de arbeidsmarkt op te vullen. Door het gebruik van de sociale mediakanalen worden vacatures ook verrassend goed ingevuld.”